Debrecenben tartottunk egésznapos rendezvényt a Számoljunk a jövővel! című tavaszi országjárás zárásaként, amelynek a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara biztosított helyszínt. A rendezvény során számos inspiratív programot és iskolákban már évek óta működő jógyakorlatot mutattak be meghívott előadóink a pénzügyi és vállalkozói ismeretek köznevelésbe való integrálása kapcsán.

A tavaszi országjárás debreceni állomására nagy számban érkeztek az érdeklődő iskolák képviselői. A résztvevők képet kaptak arról, hogy milyen lehetőségek, programok állnak rendelkezésre ahhoz, hogy iskolájukba bevezessék, vagy nagyobb mértékben adjanak helyet az alapfokú pénzügyi és vállalkozói ismereteknek. A rendezvényen résztvevő pedagógusokat és oktatási szakembereket Komolay Szabolcs alpolgármester, és Dr. Skultéti Éva a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára köszöntötte. Az EMMI részéről Pölöskei Gáborné, köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár asszony tartott előadást a Nemzeti Alaptanterv által nyújtott lehetőségekről és a tárca fejlesztési terveiről. Az NGM képviseletében Vagács István, a Vállalkozásfejlesztési Főosztály vezetője beszélt a pénzügyi és vállalkozói ismeretek köznevelésben való elterjesztésének gazdasági jelentőségéről. Emellett dr. Varga-Bajusz Veronika az Ifjúságszakmai Főosztály vezetője tartott előadást a kérdés ifjúságpolitikai támogatottságáról.

A pénzügyi és vállalkozói ismeretek kapcsán szakmai előadások, kapcsolódó civil és vállalati jógyakorlatok hangzottak el az Állami Számvevőszék, a Pénz7, a K&H Bank, valamint a Junior Achievement részéről. Nagy érdeklődés övezte az iskolai jógyakorlatokat a délelőtt folyamán. A holisztikus szemlélettel oktató, ökoiskolaként működő Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola mutatkozott be elsőként. Agárdiné Burger Angéla, az iskola igazgatója elmondta, hogy 1992 óta foglalkoznak aktívan az alapfokú gazdasági ismeretekkel iskolájukban, a gyakorlati életre való nevelés jegyében az oktatás több szintjére integrálták a témát, 1993 óta a 7. évfolyamban önálló tantárgyként van benne az alapfokú gazdasági ismeretek a helyi tantervben. Középiskolai jógyakorlatként tartott előadást Tóth József a kisújszállási Móricz Zsigmond Református Kollégium, Gimnázium, SZKI és Általános Iskola főigazgatója, aki  elmondta, hogy az iskola sokoldalú pedagógiai programjának hosszú ideje szerves része a gazdasági és vállalkozói kompetenciák fejlesztése.  Nagy múltra tekint vissza a JAM diákvállalkozási programjuk is, amellett, hogy saját gazdasági játékot is kidolgoztak a fiatalok számára Famta elnevezéssel.

A délután során műhelymunkára került sor a tanárok és a szakemberek részvételével, amelyen arról esett szó, hogy milyen fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy a leghatékonyabban lehessen integrálni a pénzügyi és vállalkozási ismereteket az oktatásba. Számos gyakorlati ötlet hangzott el a műhelymunka során, amely akár már közvetlenül hasznosítható a tanárok számára, akik várakozással tekintenek az oktatási tárca fejlesztésére.

A rendezvénysorozat célja a 2015/2016-os tanévtől a kötelező és választható tantárgyakba beépülő pénzügyi és vállalkozási ismeretek tartalmi fejlesztéséhez szükséges tapasztalatok és igények megismerése, valamint a jelenleg rendelkezésre álló jógyakorlatok bemutatása annak érdekében, hogy a résztvevőket ösztönözzük és bátorításuk arra, hogy a 10 %-os szabadon választható órakeret terhére beépítsék helyi tanterveikbe a pénzügyi és vállalkozói ismeretek oktatását. Az országjárás lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők tovább vigyék a pénzügyileg tudatos új generáció oktatásának jógyakorlatait.